Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog

 

Vandaag presenteert de RTRS haar ‘verantwoorde’ soja tijdens een bijeenkomst in Rotterdam. Het Nederlandse ‘feestje’ wordt georganiseerd door hetzelfde reclamebureau dat in  1996 de Roundup Ready soja introduceerde voor Monsanto. Het label is misleidend en heeft niets te maken met ‘verantwoord’ of duurzaam. Feitelijk betekent het label: gemaakt met genetisch gemanipuleerde gifsoja.


Hier de presentatie:  110601_8_June_programme-highlight-event.pdf




Hieronder het bericht dat we uitgaven om de pers te wijzen op de misleiding:



Woensdag 8 juni worden tijdens een bijeenkomst in Rotterdam de eerste

certificaten voor "verantwoorde" soja uitgereikt aan bedrijven als Ahold

en FrieslandCampina. Het nieuwe label is een initiatief van het

Wereldnatuurfonds, en wordt op de markt gebracht door de Round Table on

Responsible Soy (RTRS). [1]


Dit nieuwe label is al door honderden organisaties van de hand gewezen

als 'greenwashing'. Netwerken waaronder Friends of the Earth

International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument

(ABC) en Food & Water Watch schreven begin dit jaar een brief aan

supermarkten in Europa om niet aan dit misleidende label mee te doen.

23.000 consumenten verstuurden een petitie met dezelfde boodschap. [2]


"Dit sojalabel is een typisch geval van consumentenbedrog", zegt Nina

Holland van Corporate Europe Observatory. "Soja importeren voor de

intensieve veehouderij in Nederland is inherent onduurzaam. Het gaat

daarnaast om soja die geproduceerd wordt met intensief gebruik van

landbouwgif. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de

onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden".


De 'verantwoorde' soja hoeft slechts aan zeer zwakke criteria te

voldoen. Er mag met vliegtuigjes in de buurt van huizen worden gespoten

en er worden geen harde eisen gesteld om het pesticidengebruik te

verminderen. Ook in de toekomst nog te ontbossen terrein kan

'verantwoorde' soja opleveren. Het label biedt geen enkele oplossing

voor de strijd om land tussen kleine boeren en de agro-industrie, die in

landen als Paraguay gaande is.


Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en

het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die

jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden,

Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar

neemt de roep om GGO-vrije producten toe -- bedrijven schakelen juist

over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel.


"Markant is dat de presentatie van het sojalabel in Rotterdam wordt

georganiseerd door reclamebureau Schuttelaar & Partners. Hetzelfde

bureau dat in 1996 de introductie van de Roundup Ready soja in Nederland

organiseerde voor het bedrijf Monsanto. Ook Productschap MVO was bij

deze PR campagne actief betrokken", zegt Tjerk Dalhuisen van gifsoja.nl.

[3]


Voor meer informatie:



*Noten aan de redactie:*


[1] De Round Table on Responsible Soy Association (RTRS) is een

gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en

verwerking van soja, waaronder Unilever, Ahold, Cargill en Monsanto. Ook

de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame

Handel. Eén certificaat staat voor één ton soja-product (bonen, meel of

olie). Meer informatie vindt u in deze briefing:

http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/RTRS_files/RTRS%20backgrounder%20v2.pdf.


[2] De kritiek is samengevat in een korte animatie:

http://bit.ly/gifsoja-animatie.

Vorig jaar al maakten 230 boeren-, natuur- en ontwikkelingsorganisaties

uit Zuid-Amerika en Europa bezwaar tegen het 'groenwassen' van foute

soja. Daar bleef het niet bij. Onlangs vroeg een coalitie van

organisaties aan de Europese supermarkten om de consument niet te

misleiden met valse labels. Het overkoepelende verband van

natuurorganisaties in Duitsland (DNR) heeft het Wereld Natuur Fonds

verzocht uit de RTRS te stappen en 'te stoppen met steun aan een mislukt

landbouwmodel'. Nadere informatie over de problemen met soja en het

verantwoorde label en een analyse van de RTRS criteria staat op

www.gifsoja.nl


[3] Zoals maandblad Milieudefensie in 1998 berichtte, huurde Monsanto

het PR bedrijf Schuttelaar en Partners in om "geen slapende honden

wakker te maken" bij de introductie van RoundupReady soja in 1996.

Productschap MVO organiseerde toen een promotiereis naar de thuisbasis

van Monsanto, St Louis (VS). Verschillende medewerkers van Schuttelaar

en Partners hebben later erkend dat toen niet bewezen was dat

gentechsoja milieuvriendelijker was, terwijl dit in de PR wel werd

benadrukt.

 

8 juni 2011

 
 

volgende >

< vorige