Nieuwe stickeractie bij AH nu ook vooraf in buurt aangekondigd

 

Op donderdag 10 november zal rond half zes weer een sticker-actie bij Albert Heijn in

Amsterdam gehouden worden. Ditmaal aan de Helmholzstraat. Na de succesvolle

sticker-actie-week van 17 tot en met 23 oktober, waar verschillende actie hebben

plaatsgevonden in Den Haag, Zwolle en Amsterdam zullen de actievoerders Albert Heijn

nogmaals helpen om klanten op de hoogte te brengen van het feit dat de meeste

(niet-biologische) dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren geproduceerd worden

met foute soja: veelal genetisch gemodificeerde soja, die groeit op grote

monocultuurvelden en veelvuldig wordt besproeid met pesticiden.


De omwonenden zijn over de actie geïnformeerd met een buurtpamflet. both.jpg


Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te gaan kopen via de Ronde Tafel

voor Verantwoorde Soja. ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had

mogen bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar

Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid Amerikaanse landen voor

grootschalige ontbossing, milieuvervuiling, sociale en gezondheidsproblemen. Ook

genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger

Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. Door deze RTRS

duurzaam te noemen misleidt Albert Heijn haar klanten.


Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar

gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel.


Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het

bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd

wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor

Verantwoorde Soja is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste

producent van soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club.


‘ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de consument en uit de

Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen’, aldus één van de actievoerders. ‘Zolang

Albert Heijn niet eerlijk is over de schadelijke gevolgen van grootschalige

soja-productie, zullen wij de consument hierover blijven informeren.’


'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en

eerlijker voor te lichten'.

 

10 november 2011

 
 

volgende >

< vorige