AHOLD ontvangt 26.000 oproepen tegen foute ‘verantwoorde’ soja
AHOLD ontvangt 26.000 oproepen tegen foute ‘verantwoorde’ soja
Vandaag ontving Ahold 26.000 oproepen van consumenten die eerlijke voorlichting wensen. Ze willen geen mooie verhalen over ‘verantwoorde’ soja die niet verantwoord is. De handtekeningen werden aangeboden voor het gebouw. In de ijzige kou zetten sprekers van verschillende organisaties hun bezwaren uiteen. Nina Holland van Corporate Europe Observatory schetste de grote lijnen en legde uit dat de grote sojaproducenten in feite niets hoeven te veranderen in hun manier van productie om aan een ‘verantwoord’ label te komen. Ze hield een telefonisch interview met Paraguayaans boerenleider Jorge Galeano. Luc Vankrunkelsven van Wervel (foto) benadrukte het belang om tot een andere wijze van voedselproductie te komen en de afhankelijkheid van dierlijke eiwitten en geïmporteerd veevoer terug te dringen. Camiel Donicie van FIAN Nederland legde uit dat de sojaproductie een gevaar is voor de lokale voedselproductie in Zuid-Amerika. Guus Geurts van Platform Aarde Boer Consument wees op de negatieve invloed van handelsverdragen en het ontbreken van een importheffing op soja, waardoor in Europe geproduceerd veevoer duurder is dan soja uit Zuid-Amerika waar geen milieu-eisen gesteld worden. Meike Vierstra van Aseed vertelde over de succesvolle stickeracties bij Albert Heijn en de noodzaak om een vals label aan de kaak te stellen. Tenslotte overhandigde Tjerk Dalhuisen de handtekeningen aan Jochen van der Laarschot, Vice President Corporate communications bij Ahold. Deze wilde voor de camera geen commentaar geven. In een gesprek voorafgaand aan de aanbieding gaf Ahold vertegenwoordiger in de RTRS Hugo Byrnes toe dat de criteria zeker nog voor verbetering vatbaar zijn en nu niet duurzaam genoemd kunnen worden. Daarom hebben de supermarkten er voor gekozen het label niet op de producten te zetten. Wel vermeldt Ahold haar streven naar verantwoorde soja in hun duurzaamheidsverslag. Het gesprek en de aanbieding van de handtekeningen hebben nog eens duidelijk gemaakt dat Ahold en de andere supermarkten niets te winnen hebben maar alleen hun naam te grabbel gooien als ze de consument misleiden met valse duurzaamheidsclaims.
9 februari 2012