Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog
Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog
Vandaag presenteert de RTRS haar ‘verantwoorde’ soja tijdens een bijeenkomst in Rotterdam. Het Nederlandse ‘feestje’ wordt georganiseerd door hetzelfde reclamebureau dat in 1996 de Roundup Ready soja introduceerde voor Monsanto. Het label is misleidend en heeft niets te maken met ‘verantwoord’ of duurzaam. Feitelijk betekent het label: gemaakt met genetisch gemanipuleerde gifsoja.
Hier de presentatie: 110601_8_June_programme-highlight-event.pdf
Hieronder het bericht dat we uitgaven om de pers te wijzen op de misleiding:
Woensdag 8 juni worden tijdens een bijeenkomst in Rotterdam de eerste
certificaten voor "verantwoorde" soja uitgereikt aan bedrijven als Ahold
en FrieslandCampina. Het nieuwe label is een initiatief van het
Wereldnatuurfonds, en wordt op de markt gebracht door de Round Table on
Responsible Soy (RTRS). [1]
Dit nieuwe label is al door honderden organisaties van de hand gewezen
als 'greenwashing'. Netwerken waaronder Friends of the Earth
International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument
(ABC) en Food & Water Watch schreven begin dit jaar een brief aan
supermarkten in Europa om niet aan dit misleidende label mee te doen.
23.000 consumenten verstuurden een petitie met dezelfde boodschap. [2]
"Dit sojalabel is een typisch geval van consumentenbedrog", zegt Nina
Holland van Corporate Europe Observatory. "Soja importeren voor de
intensieve veehouderij in Nederland is inherent onduurzaam. Het gaat
daarnaast om soja die geproduceerd wordt met intensief gebruik van
landbouwgif. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de
onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden".
De 'verantwoorde' soja hoeft slechts aan zeer zwakke criteria te
voldoen. Er mag met vliegtuigjes in de buurt van huizen worden gespoten
en er worden geen harde eisen gesteld om het pesticidengebruik te
verminderen. Ook in de toekomst nog te ontbossen terrein kan
'verantwoorde' soja opleveren. Het label biedt geen enkele oplossing
voor de strijd om land tussen kleine boeren en de agro-industrie, die in
landen als Paraguay gaande is.
Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en
het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die
jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden,
Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar
neemt de roep om GGO-vrije producten toe -- bedrijven schakelen juist
over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel.
"Markant is dat de presentatie van het sojalabel in Rotterdam wordt
georganiseerd door reclamebureau Schuttelaar & Partners. Hetzelfde
bureau dat in 1996 de introductie van de Roundup Ready soja in Nederland
organiseerde voor het bedrijf Monsanto. Ook Productschap MVO was bij
deze PR campagne actief betrokken", zegt Tjerk Dalhuisen van gifsoja.nl.
[3]
Voor meer informatie:
*Noten aan de redactie:*
[1] De Round Table on Responsible Soy Association (RTRS) is een
gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en
verwerking van soja, waaronder Unilever, Ahold, Cargill en Monsanto. Ook
de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame
Handel. Eén certificaat staat voor één ton soja-product (bonen, meel of
olie). Meer informatie vindt u in deze briefing:
http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/RTRS_files/RTRS%20backgrounder%20v2.pdf.
[2] De kritiek is samengevat in een korte animatie:
http://bit.ly/gifsoja-animatie.
Vorig jaar al maakten 230 boeren-, natuur- en ontwikkelingsorganisaties
uit Zuid-Amerika en Europa bezwaar tegen het 'groenwassen' van foute
soja. Daar bleef het niet bij. Onlangs vroeg een coalitie van
organisaties aan de Europese supermarkten om de consument niet te
misleiden met valse labels. Het overkoepelende verband van
natuurorganisaties in Duitsland (DNR) heeft het Wereld Natuur Fonds
verzocht uit de RTRS te stappen en 'te stoppen met steun aan een mislukt
landbouwmodel'. Nadere informatie over de problemen met soja en het
verantwoorde label en een analyse van de RTRS criteria staat op
[3] Zoals maandblad Milieudefensie in 1998 berichtte, huurde Monsanto
het PR bedrijf Schuttelaar en Partners in om "geen slapende honden
wakker te maken" bij de introductie van RoundupReady soja in 1996.
Productschap MVO organiseerde toen een promotiereis naar de thuisbasis
van Monsanto, St Louis (VS). Verschillende medewerkers van Schuttelaar
en Partners hebben later erkend dat toen niet bewezen was dat
gentechsoja milieuvriendelijker was, terwijl dit in de PR wel werd
benadrukt.
8 juni 2011